به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، حجةالاسلام محیالدین بهرام محمدیان اظهارکرد: در سال تحصیلی جاری 29 عنوان کتاب جدید در پایههای پنجم و نهم تالیف شد.
وی افزود:کتابهای درسی به همراه اجزای بسته آموزشی شامل نرمافزار و فیلمهای آموزشی برای استفاده معلمان و دانشآموزان توزیع شد همچنین برای دروس زبان انگلیسی، فارسی و قرآن کتاب گویا تولید کردهایم و 100 عنوان لوح فشرده برای پایههای مختلف تحصیلی تولید شده است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ادامه داد: هر سال حدود 100 میلیون جلد کتاب منتشر میشود و امسال نیز تیراژ کتابهای درسی 130 میلیون جلد بود. در سال تحصیلی جدید برای نخستین بار کتابهای درسی دوره پیش دانشگاهی در کل کشور و ابتدایی در شهر تهران به صورت اینترنتی فروخته شد. این طرح نشان داد که مردم آمادگی لازم را برای پذیرش دولت الکترونیک دارند و در سالهای آینده این پروژه را تکمیل خواهیم کرد.
محمدیان گفت: امسال کتابهای درسی بر روی پایگاه رشد، دفتر تألیف و اداره کل چاپ و توزیع کتابهای درسی قرار گرفت و این امکان برای مدارس خارج از کشور فراهم شد تا بتوانند به کتابهای درسی دسترسی داشته باشند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با اشاره به تولید مجلات و کتابنامه رشد بیان کرد: فهرست کتابهای کمک درسی استاندارد در کتابنامه رشد قرار گرفته است و معلمان برای معرفی کتابهای کمک آموزشی باید از این کتابنامه استفاده کنند چرا که کتابهای متناسب با برنامه درسی و اهداف یاددهی و یادگیری در این کتابنامه معرفی میشوند.
وی افزود: سال گذشته وعده راهاندازی باشگاه معلمان مؤلف را دادیم، این باشگاه فعال شده است و معلمان صاحب قلم را شناسایی میکند. در نخستین فاز این برنامه، معلمانی که در تولید محتوای آموزشی و کمک آموزشی فعالیت میکنند، را شناسایی می کنیم و تولیدات آنها ابتدا در استان خود و پس از آن به صورت ملی منتشر میشود و در مرحله بعد از معلمان مؤلف به منظور تهیه کتابهای درسی استفاده خواهیم کرد.
محمدیان ادامه داد: امسال تولید کتابهای الکترونیک درسی را پیگیری کردیم که تقریباً در تمام استانها قابلیت اجرا دارد اما چون الزامی نیست در قالب بستههای آموزشی ارائه میشود که در تولید آنها معلمان شاغل، بازنشسته و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت همکاری دارند.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی بیان کرد: در سال تحصیلی 95-96 تغییرات کتابهای درسی به پایه دهم میرسد همچنین آموزش و پرورش در تلاش است تا شاخهها و رشتههای تحصیلی در دوره متوسطه به ویژه در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش کاهش یابد.
محمدیان ادامه داد:هماکنون در رشته کاردانش 240 رشته داریم اما مشاغل در کشور پس از 4 یا 5 سال تغییر میکنند بنابراین تا زمانی که دانشآموز از هنرستان فارغ التحصیل شود، شغلی که باید در آن مشغول به کار شود،منقرض شده است. تلاش میکنیم رشتهها را متمرکز کنیم و طیفی از مهارتها را به دانشآموز ارائه دهیم.
وی افزود:هماکنون 4 میلیون و 700 هزار دانشآموز در رشتههای فنی و حرفهای تحصیل میکنند که عمده آنها در رشتههای حسابداری، نقشه کشی و کامپیوتر تحصیل میکنند هماکنون در حال برنامه ریزی هستیم رشتهها و شاخههای تحصیلی را در دوره متوسطه کاهش دهیم به گونهای که شاخه علوم پایه، علوم انسانی و فنی و مهاتی را داشته باشیم یعنی به جای 6 شاخه 3 شاخه داشته باشیم و در حوزه فنی و حرفهای و کاردانش 4 حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر را داشته باشیم.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به استفاده از ظرفیتها برای خلق موقعیتهای یاددهی و یادگیری گفت: از امسال تلاش کردیم که دلالتهای درسی ملی را به صورت حداکثری عملیاتی کنیم همچنین در سال جاری پس از سه سال رکود، جشنواره تولید محتوای الکترونیک برگزار خواهد شد و تولیدکنندگانی که در زمینه تولید محتوای الکترونیک فعالیت میکنند در این جشنواره حضور مییابند.
وی تصریح کرد: چهل و پنجمین جشنواره فیلم بین المللی رشد آبان امسال در تهران و برخی از استانها برگزار خواهد شد. امسال دامنه جشنواره رشد را به خارج از کشور گسترش دادهایم و تعدادی از مجتمعهای آموزش و پرورش در خارج از کشور این جشنواره را برگزار خواهند کرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به تلاش آموزش و پرورش برای پوشش تحصیلی باکیفیت گفت: موفق شدهایم کودکان لازم التعلیم را به صورت نسبی تحت پوشش تحصیلی قرار دهیم وهم اکنون نوبت آن است که در دوره ابتدایی کیفیت آموزش ارتقا یابد همچنین باید تلاش کنیم تا در دوره متوسطه اول و دوم ضریب پوشش تحصیلی افزایش یافته و میانگین ماندگاری دانش آموزان در مدارس بیشتر شود چرا که برخی از دانش آموزان پس از پایان دوره ابتدایی یا متوسطه اول مدرسه را ترک میکنند.
محمدیان بیان کرد: سیاست آموزش و پرورش براین است که از سال تحصیلی 94-95 در دوره ابتدایی علاوه بر پوشش کامل تحصیلی، افزایش کیفیت را داشته باشیم و در دورههای متوسطه ماندگاری دانش آموزان در مدارس افزایش یابد که این نیازمند فراهم کردن فرصت لازم برای ادامه تحصیل دانش آموزانی است که ترک تحصیل کردهاند.